duminică, 17 noiembrie 2013

Manifestul meu de Dreapta (3) Sanatatea



Politica de Dreapta si Sanatatea
(Manifestul meu de Dreapta - 3)

Orice stat are trei piloni de sprijin, de existenta: armata, educatia si sanatatea.
In Romania neocomunista, in Romania celor 24 de ani de la inlaturarea gastii lui Ceausescu in 1989, Sanatatea a ramas tributara sistemului creat si multiplicat in timpul regimului sovietic-ceausit. Neocomunistii nu au avut niciun interes dupa 1989 in reformarea Sanatatii; singurul obiectiv a fost si in acest caz perpeturarea unui sistem care sa loveasca – incet, dar sigur – in vitalitatea natiunii romane. Ca si in alte domenii vitale, o reforma profunda, reala si transpusa in practica nu a avut loc din aceleasi trei motive:
1. reaua intentie a politicienilor comunisti si neocomunisti dupa 1989;
2. prostia acestor politicieni comunisti si neocomunisti;
3. imensele interese finaciare ce izvorasc din miliardele de euro care circula in domeniul Sanatatii, la stat.


Problema presiunilor financiare se poate rezolva destul de repede si usor pe calea Justitiei, prin asanarea coruptiei din sistemul sanatatii.
Pe termen lung coruptia se rezolva prin functionarea Sanatii pe alte principii, care minimizeaza acest flagel social, lasat noua mostenire de comunistii lui Ceausescu si dus mai departe de neocomunistii lui Iliescu-Nastase-Ponta.

PRINCIPIILE unei reforme in domeniul Sanatatii:
1. Principiul dominatiei serviciilor medicale private in raport cu cele “de stat”;
2. Principiul ierarhizarii corecte a serviciilor medicale, crearea nivelurilor ierarhice in clasificarea spitalelor si a serviciilor medicale;
3. Principiul salarizarii dupa munca, dupa calitatea si cantitatea muncii a personalului medical;
4. Principiul platii asigurarii medicale in functie de serviciile medicale dorite de pacient;
5. Principiul raspunderii Casei Nationale de Sanatate.
6. Principiul minimizarii influentei guvernului/ministerului in functionarea Sanatatii.

Eu nu ezit sa repet ca sistemul actual de sanatate este un fel de lagar de exterminare nationala. Partea agravanta este ca nici macar spaga nu mai e suficienta pentru unii dintre medici, ci doar o anumita valoare a spagii. Daca spaga e insuficienta, e ca si cum nu ai fi dat spaga deloc.

Cum vad eu rezolvarea reformei Sanatatii pe baza principiilor enuntate
Prima si cea mai importanta conditie este ca Dreapta sa poata impune si sustine privatizarea masiva a sistemului de sanatate. Succesul privatizarii stomatologilor este o garantie ca aceasta este calea, calea corecta. In lumea civilizata – unde vrem si noi sa ajungem – majoritatea serviciilor sunt particulare, private, nu sunt “de stat”.
Privatizarea ofera si personalului medical sansa legala de a castiga veniturile pe care le doreste, in functie de capacitate si dorinta de a munci. Cand realitatea ne arata ca un medic obstretician castiga  ca spaga 3.000 de lei pe zi, trebuie sa ne intrebam: ce salariu ar trebui si ce salariu poate sa-i ofere statul pentru ca acest medic sa fie multumit? Pentru ca acest medic sa nu mai pretinda spaga. Poate oferi statul roman salarii de 10.000 de euro pe luna? Daca da, nu e nicio problema. E foarte bine! Dar, din nefericire, nu poate. Atunci, solutia corecta este privatizarea. Si fiecare primeste in functie de munca sa acea valoare financiara posibila pentru Romania acestor ani.
Legat de multumirea medicilor din punct de vedere financiar se poate pune intrebarea:”Acest sistem va fi pe placul lor?”. Fiind un sistem ce le permite sa castige pe cale legala sume de bani cu mult mai mari decat in prezent, ar trebui sa fie pe placul lor. E foarte adevarat ca “spaga” este metoda cea mai rapida de imbogatire, dar nu putem tolera ca societate un sistem creat pentru imbogatirea unei anumite categorii profesionale. Daca acceptam o asemenea abordare inseamna ca acceptam in realitate disolutia statului democrat, bazat pe legi si reguli ale civilizatiei. Pe linia acestui rationament putem da liber la posesia de arme si cine trage mai repede si mai bine va supravietui si se va imbogati. Sper ca nu asta ne dorim ca natiune.

O reforma profund capitalista nu e posibila intrucat clasa politica nu isi doreste asa ceva. De aceea eu vad – pentru aceasta perioda - solutia in care Sanatatea este compusa din trei segmente:
1. Segmentul de stat
2. Segmentul public
3. Segmentul privat.

1.Segmentului de stat ii revine medicina de familie. Romania, ca stat civilizat, poate si trebuie sa asigure asistenta medicala gratuita la nivelul medicinii de familie.
2. Segmentul public este reprezentat de spitalele orasenesti, a caror functionare o asigura primariile.
3. Sgmentul privat este reprezentat de toate celelalte servicii medicale.

Solutia pentru functionarea optima si fara o sifonare a banilor il reprezinta un mod cat mai transparent de colectare si folosire a banilor. Situatia actuala, in care toti banii se strang la guvern, iar guvernul face ce vrea cu ei, convine guvernantilor, dar ruineaza Sanatatea si omoara pacientii.
Propunerea mea este una relativ simplu de aplicat in practica, desi cred ca putin acceptata de politicieni, caci se pierde o importanta sursa de comisioane.
Intrucat avem deja o Casa Nationala de Sanatate, o reforma in organizarea circuitului banilor este relativ usoara. Casa Nationala de Sanatate colecteaza banii din asigurarile de sanatate. Asigurarile de sanatate sunt niste pachete de servicii medicale elaborate de CNS, care trebuie sa cuprinda in mod obligatoriu un pachet numit “de baza” ce cuprinde serviciile minime, ca referinta pentru alte pachete de servicii medicale mai complete si complexe. CNS vinde aceste pachete de servicii medicale prin intermediul firmelor de asigurari “si punctum”.

Gestionarea banilor
Din ecuatia circulatiei banilor a fost scos guvernul si deci, o mare sursa de sifonare a fost inlaturata.
In mod evident, firmele de asigurari vor plati doar contravaloarea acelor servicii medicale necesare si efectuate. Cum vor verifica firmele de asigurari bolnavii prefacuti si medicii onerosi, e treaba lor (in Occident firmele de asigurari au colaborari cu detectivi particulari, ca un exemplu).

Functionarea sistemului de sanatate
Segmentul de stat. Medicina de familie poate functiona pe actualele baze. Ea este finantata din bugetul de stat. Suntem un stat “de omenie” si civilizat, nu?
Segmentul public, adica toate spitalele din orase/comune ce tin de primarie sunt finantate de primarii. Fiecare oras/comuna, prin primar si consiliul local, poate decide daca va avea sau nu spital, ce tip de spital (cu ce sectii etc.), cum va functiona etc. Finantarea este exclusiv din bugetul local.
Segmentul privat este reprezentat de medici, spitale, alte institutii ce functioaneaza in regim privat si care asigura servicii medicale dupa standardele acceptate.
In acest segment privat intra si SPITALELE REGIONALE. Ele sunt sub directa conducere a CNS. Spitalul regional trebuie sa fie (ratiunea infiintarii lui) o unitate complexa ce ofera servicii medicale complete. Cred ca ar fi posibila infiintarea unui numar de cinci, poate sase spitale regionale. Aceste spitale regionale trebuie sa fie dotate la cel mai inalt standard, ca utilitati. Din punct de vedere al personalului medical, aceste unitati medicale vor avea angajati medici privati, prin contracte individuale, pe durata determinata, cu salarii negociate individual.

Ce se intampla cu actualele spitale “judetene”, “de urgenta”, “universitare”? Se transforma fie in spitale orasenesti, fie in parti componente ale spitalelor regionale, acolo unde este posibil, fie se inchiriaza firmelor medicale private ce asigura servicii medicale.

Sistemul medical de urgenta
Sistemul medical de urgenta trebuie sa fie coordonat de Inspectoratul National pentru Situatii de Urgenta la nivelul intregii tari.

Salarizarea medicilor
Cred ca acest mod de organizare si functionare a Sanatatii  ofera (pentru aceasta perioada) multe modalitati si perspective de salarizare. Mi se pare simplu de observat ca cei mai multi medici vor lucra in sistemul privat si un numar relativ mare, in sistemul public (ce nu mai este “de stat”). In sistemul public primariile pot angaja personal medical pe baza de negociere salariala individuala.  
Fiecare medic isi alege unde sa lucreze, ca privat individual, intr-o firma privata sau intr-un spital public. Fiecare va castiga dupa calitatea si cantitatea muncii sale.

Asigurarea medicala se cumpara individual de fiecare cetatean ce locuieste pe teritoriul Romaniei, dar nu este obligatorie. Vor fi cetateni dornici sa-si plateasca fiecare interventie medicala, considerand ca nu au nevoie de asigurare medicala. Fiecare cetatean isi alege ce pachet de servicii medicale isi doreste (in functie si de costul acestora).
Asigurarile medicale sunt valabile pentru sistemul privat si sistemul public de sanatate.

Vor fi toti medicii multumiti? Evident ca nu. Nici in Occident nu sunt toti medicii multumiti. Vor mai pleca medici in alte tari? Evident ca da. Important este ca acest sistem propus creaza sansa dezvoltarii sistemului privat de sanatate si elimina intr-o mare masura sifonarea banilor.


AVANTAJELE SISTEMULUI PROPUS
1. Scoate politicul din ecuatia serviciilor medicale, cu doua consecinte majore:
- micsorarea coruptiei sistemului;
- cresterea eficientei serviciilor medicale.
2. Asigura finantarea directa a sistemului medical. Asigura finantare si cheltuieli predictibile si transparente.
3. Ofera o baza reala de salarizare a personalului medical.
4. Ofera conditiile necesare pentru motivarea si sustinerea dezvoltarii sistemului privat medical.
5. Muta responsabilitatea statului, o responsabilitate difuza si corupta, spre responsabilitatea concreta a CNS si spre medicina privata. Pilonul pe care se desfasoara activitatea medicala nu mai este statul, ci asigurarea medicala.

DEZAVANTAJELE SISTEMULUI PROPUS
In raport cu sistemul medical actual, nu exista dezavantaje pentru pacienti.
Dezavantaje sunt pentru unii politicieni (cei corupti) si pentru unii medici (cei spagari).






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu