marți, 19 martie 2019

Despre importanta structurii anului scolar



Schimbarile modificarilor din educatia neschimbata sovietic - ceausista


Invatamantul din Romania are multe si grave probleme. O problema ce poate parea nesemnificativa in raport cu celelalte (ex. Programa scolara) este structura anului scolar.
De ce este importanta structura anului scolar si cum influenteaza ea procesul de invatare?

Acest articol este cel de-al treilea pe care il scriu in completarea cartii mele Evaluarea si motivarea elevului.
Link pt prezentarea cartii
Viziteaza si site-ul meu
Link

Asa cum am scris si in cartea mea, cand vorbim despre problemele invatamantului si despre posibile solutii nu trebuie sa discutam doar la nivel de principii, ci sa discutam in functie de realitate, de realitatea specifica tarii noastre, a natiunii noastre. Am scris (la pag. 86 si urm.) ca fiecare natiune are propriile caracteristici, iar aceste caracteristici nationale se reflecta si in caracteristicile educationale. Nu putem separa educatia de natiunea romana. Conteaza si traditia, conteaza si “rezistenta la nou”, conteaza si ce obiective isi propune la un moment dat o natiune. Pentru noi, romanii, una dintre probleme, una urgenta, consta in a alege catre ce model de invatamant ne indreptam. Alegem sa continuam cu modelul sovietic - ceausist de invatamant sau adoptam un model occidental?
Am scris in repetate randuri aici, pe blog, modelul de invatamant sovietic avea ca scop producerea de tampiti la scara industriala. Dupa 30 de ani de la schimbarea formala a regimului ceausist, defilam tot cu institutii de tip sovietic, una dintre acestea fiind Educatia.

Primul articol in completarea cartii mele poate fi citit aici
Link

Al 2-lea articol in completarea cartii mele poate fi citit aici
Link


Duca Mihael Adrian 


Daca “tara te vrea prost”, tara nu are niciun motiv sa schimbe institutia educatiei, atat timp cat ea produce tampiti la scara industrial, prin urmare isi indeplineste scopul. De aceea toate “reformele” sunt pe modelul “revizuim, dar nu schimbam nimic”. Daca am fost atenti am observat ca unele modificari au fost facute de-a lungul celor 30 de ani, doar ca aceste schimbari, ce par haotice, au avut mai mult scopul de a bulversa procesul educational, sau cum spun eu, de a mentine “un haos controlat”.
Una dintre aceste schimbari a fost trecerea de la structura anului scolar divizat in trei trimestre la cea in doua semestre.
La momentul propunerii de a trece la anul scolar structurat in doua semestre unul dintre argumente a fost durata foarte mare a trimestrului unu, ceea ce arata un dezechilibru in invatare. De atunci au avut loc mai multe modificari in structura anului scolar. 
Structura anului scolar trebuie sa raspunda simultan unor cerinte sociale, dar si cerintelor provenite din procesul de invatare. 

Ministerul Elucubratiei Nationale ne-a anuntat o noua structura a anului scolar pentru 2019 - 2020.

                       

Nr saptamani
observatii
SEMESTRUL 1


Saptamani de scoala
15

Saptamani de vacanta
3
Vacanta
intersemestriala
SEMESTRUL 2


Saptamani de scoala
12

Saptamani de vacanta
2

Saptamani de scoala
8



Cum a aratat pana acum structura anului scolar?

Structura anului scolar 2018 – 2019 - observatii


SEMESTRUL 1
Nr saptamani
observatii
Saptamani de scoala
15

Saptamani de vacanta
3

Saptamani de scoala
3

Saptamani de vacanta
1
Vacanta
intersemestriala
SEMESTRUL 2


Saptamani de scoala
10

Saptamani de vacanta
2

Saptamani de scoala
6



In raport cu structura anului scolar m-a deranjat existenta celor 3 saptamani de scoala dupa 3 saptamani de vacanta in conditiile in care cele trei saptamani sunt saptamani finale de semestru. Prin urmare, dupa 3 saptamani de scoala mai urma o vacanta (intersemestriala).
Semestrul 2 in aceasta structura arata ca e dezechilibrat, 10 + 2 + 6.
Semestrul 1 este total dezechilibrat, 15 + 3 + 3. De retinut, 15 saptamani de scoala continuu. Bineinteles ca sunt si profesori care sustin ca e minunat asa; am spus si repet, profesorii sunt de acord cu orice vrea statul deoarece statul ii plateste. 15 saptamani de scoala sunt prea mult, dar ce conteaza?
De observat, si noua ministra sinistra vrea sa faca modificari, prin urmare avem o noua structura a anului scolar.


Cateva aspecte rezultate din analiza comparativa


1. Natiunea romana pare a fi foarte religioasa, dogmatica de-a dreptul. Desi Romania este un stat laic, biserica primeste pe diferite cai sume de bani uriase de la stat. Tot ca o consecinta este si structurarea invatamantului in functie de sarbatorile religioase. O prostie evident, dar se pare ca politicienii au calculat ca aduce voturi. Pentru aceste voturi a fost inventata si disciplina de invatamant religie. 
Intrati pe pagina facebook.com/nureligie si dati like.



  
2. Daca am fi interesati de procesul si – evident – conditiile de invatare, am cauta sa planificam de asa natura duratele semestrelor incat aceasta sa fie egale sau aproximativ egale, nu doar “matematic”, ci si practic. Trebuie sa luam in considerare si frecventa vacantelor si dispunerea lor in fiecare semestru. Vacantele trebuie sa fie ceea ce semnifica, pauze in procesul de invatare. Alternarea invatare -  repaus trebuie sa aiba o logica. In noua structura primul semestru are 15 saptamani de invatare, al doilea are 20 de saptamani. Cat de echilibrata este aceasta repartizare? Total dezechilibrata.
3. In mod foarte evident, trebuie sa existe o echilibrare intre “cantitatea” programei scolare si durata procesului de invatare. In Romania nu este nicio legatura intre ele. Asta e! Asa se intampla cand ai un invatamant, adica o institutie sovietica, facut din pix ca sa produca tampiti aplaudaci.
4. Sunt cele doua perioade de invatare institutionala dezechilibrate? Sunt. Este acest fapt pozitiv? Raspunsul este nu.
5. Este semestrul unu foarte lung si fara o vacanta de energizare? Da. Este exact ca fostul trimestru unu. Acum nu-i mai spunem trimestru, e adevarat. Prin urmare fragmentarea acestei perioade nu s-a produs. Este acest fapt pozitiv? Raspuns, nu.
6. Cea mai importanta intrebare este urmatoarea, sunt necesare 35 de saptamani de invatare pentru actuala programa scolara? (mai précis, pentru toate programele scolare ce se predau in scoala). La intrebarea asta nimeni nu poate da un raspuns, aici este partea cea mai grava a structurii anului scolar. Asta este de fapt una din problemele esentiale ale invatamantului. Oricum nu conteaza… In Romanica oare ce conteaza? Smecheria, “decat”. Fardam mortul cu pasiune.  


            An scolar 2019 - 2020
           

Semestrul 1
Semestrul 2
Saptamani de scoala
15
12
Saptamani de vacanta
-
2
Saptamani de scoala
-
8
                                                                                                                                   

Cateva critici:
- Semestrul 1 are 15 saptamani de invatare consecutive, ceea ce este exagerat de mult;
- Semestrul 2 are 20 de saptamani, cu mult mai mult decat Semestrul 1;
- Semestrul 2 are o pauza de energizare, dar doar dupa 12 saptamani de scoala, 12+2+8.


Sa nu uitam: “Tara te vrea prost”.

Sa observam si existenta unui asa numit “consiliu national al elevilor” ce face propuneri ministerului elucubratiei nationale, iar Abramburica ia in considerare propunerile elevilor. Ce demagogie, ce populism ieftin, ce lipsa de competenta si responsabilitate;  imi aduc aminte de “conducerea colectiva” de pe vremea lui Ceausescu, cand totul mergea atat de prost incat nimeni nu-si mai asuma nimic. Ati uitat deja? Sau voi nici nu erati nascuti inainte de 1989?




Singura sansa pentru un invatamant de calitate este privatizarea. E normal ca politicienii sa aiba idei populiste, socialiste, pentru ca un invatamant de stat le asigura voturile bugetarilor, am mai spus 90% dintre cadrele didactice voteaza psd. Pe de alta parte, un control strict asupra invatamantului asigura indeplinirea obiectivului sovietic al invatamntului de a produce tampiti la scara industriala. Restul sunt doar vorbe. Bineinteles sunt multi profitori ai acestui sistem sovietic fardat de 30 de ani, prin urmare este normal sa fie multi cei ce tin cu dintii de el. Cei ce lupta pentru mentinerea acestui  sistem  sunt in primul rand universitarii, de aceea privatizarea universitatilor este o urgenta.  
Desfiintarea gradelor didactice si a inspectoratelor scolare poate fi al 2 lea pas. Totdeauna exista mai multe solutii.
Cea mai buna solutie este, evident, privatizarea intregului invatamant dintr-o data. Nu are rost sa mai umblam cu jumatati de masura.  

Link pentru pezentarea cartii
http://mihael-duca.blogspot.com/2018/03/cartea-evaluarea-si-motivarea-elevului.html 












Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

EP. 16 Justitia si gasca cacatilor de la liceul Traian Lalescu

  In episodul 16 public raspunsul la intampinarea facuta de una dintre sefele de gasca de la liceul teoretic Traian Lalescu Hunedoara, fosta...