Schimbarile modificarilor din educatia neschimbata
sovietic - ceausista
Invatamantul din
Romania are multe si grave probleme. O problema ce poate parea nesemnificativa
in raport cu celelalte (ex. Programa scolara) este structura anului scolar.
De ce este importanta
structura anului scolar si cum influenteaza ea procesul de invatare?
Acest articol este
cel de-al treilea pe care il scriu in completarea cartii mele Evaluarea si motivarea elevului.
Link pt prezentarea
cartii
Viziteaza si site-ul
meu
Link
Asa cum am scris si
in cartea mea, cand vorbim despre problemele invatamantului si despre posibile
solutii nu trebuie sa discutam doar la nivel de principii, ci sa discutam in
functie de realitate, de realitatea specifica tarii noastre, a natiunii
noastre. Am scris (la pag. 86 si urm.) ca fiecare natiune are propriile
caracteristici, iar aceste caracteristici nationale se reflecta si in
caracteristicile educationale. Nu putem separa educatia de natiunea romana.
Conteaza si traditia, conteaza si “rezistenta la nou”, conteaza si ce obiective
isi propune la un moment dat o natiune. Pentru noi, romanii, una dintre probleme,
una urgenta, consta in a alege catre ce model de invatamant ne indreptam. Alegem
sa continuam cu modelul sovietic - ceausist de invatamant sau adoptam un model
occidental?
Am scris in repetate
randuri aici, pe blog, modelul de invatamant sovietic avea ca scop producerea
de tampiti la scara industriala. Dupa 30 de ani de la schimbarea formala a
regimului ceausist, defilam tot cu institutii de tip sovietic, una dintre
acestea fiind Educatia.
Primul articol in completarea
cartii mele poate fi citit aici
Link
Al 2-lea articol in
completarea cartii mele poate fi citit aici
Link
Duca Mihael Adrian |
Daca “tara te vrea
prost”, tara nu are niciun motiv sa schimbe institutia educatiei, atat timp cat
ea produce tampiti la scara industrial, prin urmare isi indeplineste scopul. De
aceea toate “reformele” sunt pe modelul “revizuim, dar nu schimbam nimic”. Daca
am fost atenti am observat ca unele modificari au fost facute de-a lungul celor
30 de ani, doar ca aceste schimbari, ce par haotice, au avut mai mult scopul de
a bulversa procesul educational, sau cum spun eu, de a mentine “un haos
controlat”.
Una dintre aceste
schimbari a fost trecerea de la structura anului scolar divizat in trei
trimestre la cea in doua semestre.
La momentul
propunerii de a trece la anul scolar structurat in doua semestre unul dintre
argumente a fost durata foarte mare a trimestrului unu, ceea ce arata un
dezechilibru in invatare. De atunci au avut loc mai multe modificari in
structura anului scolar.
Structura anului scolar trebuie sa raspunda simultan unor cerinte sociale, dar si cerintelor provenite din procesul de invatare.
Ministerul Elucubratiei
Nationale ne-a anuntat o noua structura a anului scolar pentru 2019 - 2020.
Nr saptamani
|
observatii
|
|
SEMESTRUL 1
|
||
Saptamani de scoala
|
15
|
|
Saptamani de
vacanta
|
3
|
Vacanta
intersemestriala
|
SEMESTRUL 2
|
||
Saptamani de scoala
|
12
|
|
Saptamani de
vacanta
|
2
|
|
Saptamani de scoala
|
8
|
Cum a aratat pana
acum structura anului scolar?
Structura anului scolar 2018 – 2019 - observatii
SEMESTRUL 1
|
Nr saptamani
|
observatii
|
Saptamani de scoala
|
15
|
|
Saptamani de
vacanta
|
3
|
|
Saptamani de scoala
|
3
|
|
Saptamani de
vacanta
|
1
|
Vacanta
intersemestriala
|
SEMESTRUL 2
|
||
Saptamani de scoala
|
10
|
|
Saptamani de
vacanta
|
2
|
|
Saptamani de scoala
|
6
|
In raport cu
structura anului scolar m-a deranjat existenta celor 3 saptamani de scoala dupa
3 saptamani de vacanta in conditiile in care cele trei saptamani sunt saptamani
finale de semestru. Prin urmare, dupa 3 saptamani de scoala mai urma o vacanta (intersemestriala).
Semestrul 2 in
aceasta structura arata ca e dezechilibrat, 10 + 2 + 6.
Semestrul 1 este
total dezechilibrat, 15 + 3 + 3. De retinut, 15 saptamani de scoala continuu. Bineinteles
ca sunt si profesori care sustin ca e minunat asa; am spus si repet, profesorii
sunt de acord cu orice vrea statul deoarece statul ii plateste. 15 saptamani de
scoala sunt prea mult, dar ce conteaza?
De observat, si noua
ministra sinistra vrea sa faca modificari, prin urmare avem o noua structura a
anului scolar.
Cateva
aspecte rezultate din analiza comparativa
1. Natiunea romana
pare a fi foarte religioasa, dogmatica de-a dreptul. Desi Romania este un stat
laic, biserica primeste pe diferite cai sume de bani uriase de la stat. Tot ca
o consecinta este si structurarea invatamantului in functie de sarbatorile
religioase. O prostie evident, dar se pare ca politicienii au calculat ca aduce
voturi. Pentru aceste voturi a fost inventata si disciplina de invatamant
religie.
Intrati pe pagina facebook.com/nureligie si dati like.
2. Daca am fi
interesati de procesul si – evident – conditiile de invatare, am cauta sa
planificam de asa natura duratele semestrelor incat aceasta sa fie egale sau
aproximativ egale, nu doar “matematic”, ci si practic. Trebuie sa luam in
considerare si frecventa vacantelor si dispunerea lor in fiecare semestru. Vacantele
trebuie sa fie ceea ce semnifica, pauze in procesul de invatare. Alternarea
invatare - repaus trebuie sa aiba o
logica. In noua structura primul semestru are 15 saptamani de invatare, al
doilea are 20 de saptamani. Cat de echilibrata este aceasta repartizare? Total
dezechilibrata.
3. In mod foarte
evident, trebuie sa existe o echilibrare intre “cantitatea” programei scolare
si durata procesului de invatare. In Romania nu este nicio legatura intre ele. Asta
e! Asa se intampla cand ai un invatamant, adica o institutie sovietica, facut
din pix ca sa produca tampiti aplaudaci.
4. Sunt cele doua
perioade de invatare institutionala dezechilibrate? Sunt. Este acest fapt
pozitiv? Raspunsul este nu.
5. Este semestrul unu
foarte lung si fara o vacanta de energizare? Da. Este exact ca fostul trimestru
unu. Acum nu-i mai spunem trimestru, e adevarat. Prin urmare fragmentarea
acestei perioade nu s-a produs. Este acest fapt pozitiv? Raspuns, nu.
6. Cea mai importanta
intrebare este urmatoarea, sunt necesare 35 de saptamani de invatare pentru
actuala programa scolara? (mai précis, pentru toate programele scolare ce se
predau in scoala). La intrebarea asta nimeni nu poate da un raspuns, aici este
partea cea mai grava a structurii anului scolar. Asta este de fapt una din problemele esentiale ale invatamantului. Oricum nu conteaza… In Romanica
oare ce conteaza? Smecheria, “decat”. Fardam mortul cu pasiune.
An scolar 2019 - 2020
Semestrul 1
|
Semestrul 2
|
|
Saptamani de scoala
|
15
|
12
|
Saptamani de
vacanta
|
-
|
2
|
Saptamani de scoala
|
-
|
8
|
Cateva critici:
- Semestrul 1 are 15
saptamani de invatare consecutive, ceea ce este exagerat de mult;
- Semestrul 2 are 20
de saptamani, cu mult mai mult decat Semestrul 1;
- Semestrul 2 are o pauza
de energizare, dar doar dupa 12 saptamani de scoala, 12+2+8.
Sa
nu uitam: “Tara te vrea prost”.
Sa observam si existenta unui asa
numit “consiliu national al elevilor” ce face propuneri ministerului elucubratiei
nationale, iar Abramburica ia in considerare propunerile elevilor. Ce demagogie,
ce populism ieftin, ce lipsa de competenta si responsabilitate; imi aduc aminte de “conducerea colectiva” de
pe vremea lui Ceausescu, cand totul mergea atat de prost incat nimeni nu-si mai
asuma nimic. Ati uitat deja? Sau voi nici nu erati nascuti inainte de 1989?
Singura sansa pentru un invatamant de calitate este privatizarea. E normal ca politicienii sa aiba idei populiste, socialiste, pentru ca un invatamant de stat le asigura voturile bugetarilor, am mai spus 90% dintre cadrele didactice voteaza psd. Pe de alta parte, un control strict asupra invatamantului asigura indeplinirea obiectivului sovietic al invatamntului de a produce tampiti la scara industriala. Restul sunt doar vorbe. Bineinteles sunt multi profitori ai acestui sistem sovietic fardat de 30 de ani, prin urmare este normal sa fie multi cei ce tin cu dintii de el. Cei ce lupta pentru mentinerea acestui sistem sunt in primul rand universitarii, de aceea privatizarea universitatilor este o urgenta.
Desfiintarea gradelor didactice si a inspectoratelor scolare poate fi al 2 lea pas. Totdeauna exista mai multe solutii.
Cea mai buna solutie este, evident, privatizarea intregului invatamant dintr-o data. Nu are rost sa mai umblam cu jumatati de masura.
Link pentru pezentarea cartii
http://mihael-duca.blogspot.com/2018/03/cartea-evaluarea-si-motivarea-elevului.html
Desfiintarea gradelor didactice si a inspectoratelor scolare poate fi al 2 lea pas. Totdeauna exista mai multe solutii.
Cea mai buna solutie este, evident, privatizarea intregului invatamant dintr-o data. Nu are rost sa mai umblam cu jumatati de masura.
Link pentru pezentarea cartii
http://mihael-duca.blogspot.com/2018/03/cartea-evaluarea-si-motivarea-elevului.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu