vineri, 12 aprilie 2013

Sarmizegetusa Regia, intre istorie si masluire (I)

Pe masura ce timpul imi va permite, voi scrie despre starea actuala a vestigiilor de la Sarmizegetusa Regia. 
Starea actuala a site-ului istoric de la Sarmizegetusa Regia - Gradistea Muncelului, vestigiile si amenajarile ce pot fi acum vazute, dateaza - in buna parte - din perioada comunista, amenajari efectuate inainte de 1989.
Nu ar fi nimic rau in asta, daca aceste amenajari nu ar fi dus la modificari esentiale in site, la falsificarea unor vestigii si, prin urmare, la o denaturare a acestui loc istoric, o denaturare a istoriei noastre.
Eu nu pun la indoiala munca de cercetare efectuata de istorici in site, nici rezultatele obtinute, nici probitatea profesionala a acestora. Eu discut despre amenajarea site-ului istoric de la Sarmizegetusa Regia.
Pentru a nu discuta doar pe seama a ceea ce vedem "cu ochiul liber", ma raportez si la o lucrare intitulata "Cetati si asezari dacice in Sud-Vestul Transilvaniei" (1989), autori: Hadrian Daicoviciu, Stefan Ferenczi, Ioan Glodariu .
Asa cum am scris si in urma cu doi ani pe un alt blog, in opinia mea la Sarmizegetusa Regia s-a falsificat istoria in numele si totodata in spiritul ideologiei comuniste, ceea ce nu poate fi decat grav. In plus, ne si batem joc de aceste locuri sacre. Cum ne batem joc? Voi arata in continuare.
Eu, nefiind istoric, nu-mi permit sa emit judecati de valoare, dar ca cetatean am dreptul sa-mi pun intrebari, am dreptul sa critic si mai ales, am dreptul sa fiu corect informat cu privire la istoria poporului din care fac parte.
Imi asum rolul de "Toma Necredinciosul", de cetatean suspicios ca este pacalit in raport cu vestigiile de la Sarmizegetusa Regia, caci aceasta este momentan convingerea mea; aici, in acest loc sacru al istoriei natiunii romane, s-a falsificat istoria.

Sa incepem cu intrarea in site, in cetatea Sarmizegetusa Regia, unde se presupune ca au locuit capeteniile Regatului Dacia. Eu am scris ca se presupune pentru ca nu exista o unanimitate, nici macar un consens asupra acestui fapt (si asa cum deja am specificat, nu doresc sa ma pronunt asupra evenimentelor istorice).



In fotografia de mai sus vedem intrarea "Poarta de Vest" a fortificatiei (foto realizata in 2011).
Cifra nr. 7 (cu rosu) indica zidul fortificatiei. Cifra nr. 8 indica locul unde Consiliul Judetean Hunedoara a facut pe langa parcarea din fata fortificatiei si niste trepte. In urma scandalului produs prin mutilarea site-ului, treptele au fost distruse (parcarea a ramas), pentru a nu sta marturie prostiei de tip bizonic (ca acum nu se mai poate vorbi de "avant proletar"). Vestigiilor de la Sarmizegetusa Regia Gradistea Muncelului le lipseau o parcare si niste trepte. Atat putem, atat facem. Doar ca distrugem. Excavatia pentru parcare s-a oprit cam la 1,5 metri de zidul cetatii. Despre mareata lucrare cititi aici http://www.mediafax.ro/cultura-media/lucrarile-la-parcarea-de-la-sarmizegetusa-regia-s-au-facut-fara-autorizatie-vestigiile-posibile-sunt-compromise-8554247.
"Istoricii şi arheologii sunt absolut şocaţi de inconştienţa şi incompetenţa edililor locali care au ajuns la „performanţa" de a aduce grave avarii unicului sit arheologic din România aflat pe lista Patrimoniului UNESCO. „Această atitudine este pur şi simplu de neetichetat", a declarat Răzvan Theodorescu, fost ministru al Culturii şi istoric de artă" (http://www.romanialibera.ro/actualitate/eveniment/la-sarmizegetusa-ancheta-trece-parcarea-ramane-233083.html).
Dar nici pe departe aceasta parcare si acele trepte nu reprezinta cele mai mari grozavii petrecute in acest loc.
(va continua)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Cacatii de la liceul Traian Lalescu si Justitia EP. 14

  Justitia si cacatii de la liceul teoretic Traian Lalescu Hunedoara (14) `              EPISOD   14    SLUGILE CACATILOR dupa Gheorghe...