vineri, 30 august 2013

Afacerea Rosia Montana si Romania bananiera


E prima data si ultima cand scriu despre Rosia Montana.
Compania canadiana Gabriel Resources doreste extragerea aurului din Romania prin "Rosia Montana Gold Corporation", folosind cianura.
Toate marile discutii au gravitat si graviteaza in jurul folosirii cianurilor in extragerea aurului. Aspectul ecologic este foarte important, trebuie avut in vedere, dar nu acest aspect ecologic este fundamental.
Aspectul fundamental este cel al proprietatii si profitului.
Statul Roman, Romania, noi, cei de acum 2000 de ani, cei din prezent, cei de peste 2000 de ani am avut avem si vom avea sansa sa traim pe un pamant bogat, chiar foarte bogat, bogat inclusiv in aur. Aceasta bogatie e finita. Exploatata o data, ea nu se mai reface. Ai scos tot carbunele, ai ramas in viitor fara carbune. Ai scos tot aurul, ai ramas fara aur. Bogatiile subsolului nu se pot compara cu cele ale solului, unde, in cazul agriculturii, putem avea la nesfarsit productii agricole ce pot fi transformate in aur.
Ce doresc eu sa subliniez este efectul proprietatii asupra profitului. Acesta este aspectul fundamental, vital al unei natiuni. Daca Statul Roman sau firme cu capital romanesc exploateaza o bogatie naturala a Romaniei, profitul este de 100% pentru poporul nostru. Daca altii, oricine altii, exploateaza o bogatie naturala a noastra inseamna ca:
1. Romania este la stadiul unei tari bananiere sau coloniale;
2. Profitul ajunge la poporul roman doar intr-un procent neinsemnat.
Daca altii vin sa ne ia noua aurul aproape moca, rezulta ca stadiul nostru de dezvoltare este cel al unei natiuni bananiere. Romania e o tara de tip bananier.
Cat castigam din acest contract? Redevente de 6%? Intrebati si un absolvent de finante despre ce insemana 6%, praful de pe toba.
De-a lunguil istoriei acest popor a luptat pentru pamant sau pentru ce a luptat? Pentru ce au luptat dacii? Pentru ce a luptat Vlad Tepes? Pentru ce a luptat Mihai Viteazul? Dar Stefan cel Mare si Sfant? Cu totii au luptat pentru ca comunistii USL-isti sa ajunga la guvernare.
Faptul ca USL, cazemata comunista a capitalismului romanesc, este gata sa incheie acest contract cu  Rosia Montana Gold Corporation arata ca jocurile au fost facute, comisionul s-a impartit la cine trebuia. Pentru Gabriel Resources nu conteaza cui da comisionul, pentru o firma conteaza doar profitul. Eu cred ca nimeni nu se mai amageste cu lozinci de partid. Aceasta afacere arata inca o data ca idealul politic al "politicienilor" romani este COMISIONUL. Altfel nu se explica atitudinea lor servila, de pres. Faptul ca intreaga clasa politica - in acest caz - are o atitudine de acceptare a extractiei aurului de catre RMGC nu face decat sa sublinieze aceasta stare.
Trebuie adus in discutie si aspectul economic general al Romaniei, noi nu suntem intr-o situatie disperata financiar, sa depindem in cea mai mare masura de acest aur ce ar urma sa fie exploatat la Rosia Montana.
Care poate fi concluzia? Chiar daca Daciana Sarbu-Ponta a amenintat ca se leaga cu lanturi la Rosia Montana, contractul va curge. Politic, acest contract este deja incheiat.

Un punct de vedere mult mai larg si argumentat a exprimat Presedintele Academiei Romane, doctor in chimie Ionel Haiduc, la TVR1.



Iar a tăcea şi laşii ştiu!
Toţi morţii tac! Dar cine-i viu
Să râdă! Bunii râd şi cad!
Să râdem, dar, viteaz răsad,
Să fie-un hohotit şi-un chiu
Din ceruri până-n iad!

De-ar curge sângele pârău,
Nebiruit e braţul tău
Când morţii-n faţă nu tresari!
Şi însuţi ţie-un zeu îţi pari
Când râzi de ce se tem mai rău
Duşmanii tăi cei tari.

Ei sunt romani! Şi ce mai sunt?
Nu ei, ci de-ar veni Cel-sfânt,
Zamolxe, c-un întreg popor
De zei, i-am întreba: ce vor?
Şi nu le-am da nici lor pământ
Căci ei au cerul lor!
(George Cosbuc)



PS (1 sept.2013)

Guvernul Ponta 2 ne da. Ne da de ne satura.
Legea specială propusă de guvern stipulează că pentru proiectul propus la Roșia Montană compania nu mai trebuie să respecte nicio lege, statul român acordând toate derogările necesare și obligându-se să dea toate avizele pentru începerea proiectului în afară tuturor procedurilor legale în vigoare.

Iata o lista a exceptiilor de la lege din proiectul lui Sova:
http://totb.ro/romania-in-genunchi-acum-ori-niciodata/

1. RMGC poate deveni proprietarul sau concesionarul oricarui imobil necesar exploatării miniere din perimetrul minier Roşia Montană asupra cărora statul român şi/sau unităţile administrativ teritoriale deţin un drept de proprietate publică sau privată – totul în numai 45 de zile de la depunerea unei solicitări formale, fără nici o dezbatere sau decizie locală şi fără nicio licitaţie publică.

2. În cazul în care un act sau o procedură de avizare aferentă proiectului a fost anulată (în instanţă), autorităţile au obligaţia de a elibera către RMGC, în mai putin de 30 de zile, un act sau aviz nou care să-l înlocuiască pe cel anulat.

3. Actele premergătoare (procedurile, avizele etc.) obţinute de RMGC în vederea emiterii autorizaţiilor finale nu au termen de valabilitate. Ele produc efecte ad infinitum et ultra, putând fi folosite oricând pentru legitimarea autorizaţiei finale.

4. Deşi conform Legii Minelor, Art. 22, oricărei companii miniere i se autorizează începerea activităţilor miniere prevazute în licenţă în termen de 180 de zile de la depunerea documentaţiei şi doar după depunerea garanţiei financiare integrale pentru refacerea mediului, RMGC obţine această autorizare în maximum 30 de zile şi pe baza depunerii garanţiei financiare pe numai un an din întreaga durată a exploatării.

5. Perimetrul licenţei RMGC nu are limite fixe. Agenţia Naţională de Resurse Minerale are obligaţia de a-l reconfigura oricând la cererea RMGC, în afara oricărei proceduri de reglementare.

6. RMGC va fi reprezentantul desemnat al Statului român în procedura de expropriere a terenurilor necesare exploatării miniere. Cu alte cuvinte: toţi locuitorii Roşiei Montane care vor refuza să-şi vândă proprietăţile vor fi daţi afară de pe pământurile lor, care vor reveni, după plata unei compensaţii aflate propriu-zis la bunul plac al Companiei, în concesiune spre exploatare unei alte entităţi private – Gold Corporation; acţiunile propriu-zise de scoatere cu forţa a localnicilor din ‘fostele’ lor gospodării vor fi făcute, foarte probabil, de unităţi de securitate (citeşte: paramilitare) private care totuşi vor acţiona cu o autoritate conferită de Stat. Se va evita astfel situaţia neplăcută în care poliţişti, jandarmi sau militari români exercită violenţă asupra unor cetăţeni, totul fiind coafat sub aspectul unui conflict între privaţi, în care lucrătorii de securitate ai RMGC vor avea sprijinul legii.

7. RMGC va obţine direct de la Ministerul Economiei dreptul de concesiune asupra imobilelor expropriate din perimetrul exploatării miniere, pentru o durată de 49 ani, fără a fi necesară înscrierea în Cartea Funciară.

8. RMGC are dreptul să utilizeze şi să schimbe folosinţa oricăror imobile expropriate din perimetrul minier, inclusiv a celor cu „destinaţie specială” (a se înţelege: lăcaşuri de cult, monumente, ansambluri şi situri istorice, cimitire, alte aşezăminte de valoare naţională deosebită ori localităţi urbane sau rurale în întregime), cu condiţia de a realiza ‚replici’ pe alte amplasamente.

9. Dacă, potrivit condiţiilor stipulate în Legea minelor 85/2003, licenţa de exploatare se acordă pentru maximum 20 de ani, cu drept de prelungire pe perioade succesive de câte 5 ani, licenţa RMGC se poate prelungi pe perioade de până la 20 de ani, la nesfârşit.

10. Dacă, pentru îndeplinirea condiţiilor stipulate în Hotarârea de Guvern 1076/2004 privind evaluarea de mediu pentru planuri şi programe, chiar şi cea mai puţin complexă procedură de evaluare durează între 8 şi 12 luni, în cazul RMGC procedura de evaluare de mediu pentru planurile de urbanism (care în mod normal ar implica şi consultarea statelor vecine potenţial afectate) trebuie să se finalizeze în 3 luni.

11. În vreme ce, potrivit Hotărârii de Guvern 1076/2004, Legii 350/2001 şi Ordinului Ministrului Mediului nr. 117/2 februarie 2006, acordul de mediu pentru autorizaţia de construire se poate elibera numai după deţinerea avizului de mediu pentru planul de urbanism aferent, RMGC îl poate obţine şi concomitent, ba chiar inaintea avizului de mediu pentru planul de urbanism.

12. În timp ce orice autorizaţie de construire are (potrivit Legii 50/1991, Art. 7, pct. 5) o perioadă de valabilitate de cel mult 12 luni de la data emiterii, interval în care deţinătorul este obligat să înceapă lucrările, RMGC poate începe lucrările în termen de 36 de luni de la data emiterii autorizaţiei de construire, autorizaţia sa fiind valabilă pe termen nelimitat.

13. RMGC poate obţine concomitent, în baza unei solicitari unice, autorizaţiile de desfiinţare şi autorizaţiile de construire, dacă pentru desfăşurarea lucrărilor de construcţii aferente proiectului este necesară şi desfiinţarea unor construcţii sau amenajări existente.

14. RMGC poate să includă în intravilan terenurile cu categoria de folosinţă pajiste din perimetrul proiectului minier şi le poate scoate din circuitul agricol în termen de 30 de zile de când face o cerere în acest sens. Autoritatea centrală sau locală, în acelaşi termen, este obligată să-i acorde o suprafaşă echivalentă de teren aflat în domeniul public sau privat al Statului pentru „refacerea” suprafeţei de pajişte afectate.

15. RMGC poate reloca monumente ale naturii existente în cadrul perimetrului proiectului minier.

16. RMGC poate include în intravilanul localităţii terenurile forestiere aflate în perimetrul minier şi poate dobândi proprietatea unor terenuri aflate în perimetrul minier, fără respectarea dreptului de preempţiune al Statului la cumpărarea de păduri care constituie enclave în fondul forestier proprietate publică a statului sau sunt limitrofe acestuia, la preţ şi în condiţii egale.

17. RMGC poate desfăşura lucrari miniere pe acele terenuri pe care Legea Minelor, Art. 11, interzice strict desfăşurarea oricărei astfel de activităţi – amplasamente ale unor monumente istorice, culturale, religioase, situri arheologice de interes deosebit, rezervaţii naturale, zonele de protecţie sanitară şi perimetrele de protecţie hidrogeologica ale surselor de alimentare cu apă.

18. Dacă, potrivit Art. 5, alin 16 al OUG 43/2000, în cazul zonelor cu patrimoniu arheologic evidenţiat întâmplător, pâna la descărcarea de sarcină arheologică, autorizarea de construire se suspendă, în cazul RMGC aceasta rămâne în vigoare, iar companiei nu îi este afectat dreptul de a executa lucrări miniere pe restul suprafeţei de teren ce face obiectul autorizaţiei de construire.

19. RMGC nu are obligaţia sa obţină certificate de descărcare de sarcină arheologică pentru zonele cu patrimoniu arheologic reperat – terenuri delimitate conform legii, în care urmează să se efectueze cercetări arheologice pe baza informaţiilor sau a studiilor stiinţifice care atestă existenţa subterană ori subacvatică de bunuri de patrimoniu arheologic, susceptibile să facă parte din patrimoniul cultural naţional.20. Cercetarea arheologică a unui teren din perimetrul RMGC nu are voie sa depăşească în durată 3 luni de la data iniţierii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu