vineri, 8 februarie 2013

Guvernarea la plezneala si autocratia de facto

Inainte de 1989 s-a numit "centralism democratic"
Era in realitate o dictatura, dictatura proletariatului, in numele careia activistii PCR huzureau.
Acum se numeste  "centralism institutional"
Noii activisti de partid huzuresc.
Ce s-a schimbat? Mai nimic.
Ceea ce ar fi trebuit sa se schimbe sunt mentalitatile.
Daca "statul de drept" nu se bazeaza pe institutii sanatoase, activistii politici pot oricand sa-si impuna propria norma de vointa, dupa un model vechi, "Statul sunt eu".

Asistam din nou la o actiune de a transforma statul in supus al partidului aflat la putere, in acest caz, USL (PSD si PNL).
In mod mai direct sau mai voalat, se planifica masuri ce au ca rezultat concentrarea puterii, a unei puteri discretionare, la nivelul premierului. Este posibil ca eu sa inteleg gresit, dar sunt cateva elemente care prefigureaza aceasta tendinta:
1. Au fost deja trecute mai multe institutii sub directa putere a prim ministrului;
2. ANI este o institutie din ce in ce mai contestata, a carei atributii se incearca a fi cat mai mult limitate;
3. Se doreste realizarea unei institutii de control national subordonata direct premierului. O asemenea institutie a mai existat in timpul guvernarii Nastase, perioada in care coruptia a atins cote inimaginabile.
4. Crearea "regiunilor" ca suprastructuri teritoriale. Desfiintarea judetelor ar fi putut justifica actiunea regionalizarii. Se creaza doar noi puncte de putere si birocratie, daunatoare noua tuturor.
Regionalizarea este ca un buzdugan cu tepuse. S-ar putea sa se infiga chiar in Statul Roman.
Suficienta cu care unele personaje trateaza aceasta problema foarte complexa, deosebit de incerta prin efecte, ca de obicei, ma sperie.
5. Marirea salariului minim (cand noi ducem lipsa de investitori), promisiunile de crestere a salariilor (cand noi ne imprumutam pentru a plati pensiile), arata neseriozitate in guvernare, popular exprimata prin sintagma "la plezneala". Guvernarea la plezneala.
6. Sunt tot mai multi politicieni care contesta chiar actul Justitiei, pe motiv ca ei exprima "vointa poporului", adica ar fi inviolabili.

Toate acestea ma fac sa cred ca odata transformat statul in organ al puterii USL, Romania va avea o noua cadere in termeni sociali, bunastarea si progresul fiind doar a celor privilegiati, adica a activistilor de partid (USL-isti). Ceea ce poate insemna ca sansa Romaniei de progres va fi din nou spulberata.

Reforma in Sanatate, in Educatie si Armata? Mai incolo.

Dar cel mai important, decisiv, va fi modul de functionare al Justitiei. Batalia pe Justitie e cheita.
Daca Justitia ca reusi in continuare sa condamne hotii acestei tari, indiferent de partidul din care fac parte, statul de drept va supravietui. 

O singura drujba poate taia o padure intreaga. O masura politica gresita poate reteza toate institutiile statului.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu